close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ההיבט הכלכלי של תאונת עבודה

מערכת שורשא טבת, תשעז30/12/2016

לצערנו, תאונות עבודה מתרחשות בכל יום בישראל ובכל רחבי העולם. במאמר זה נעסוק בהשלכות הכלכליות והמשפטיות של תאונות העבודה

תגיות:

תאונת עבודה – ההגדרה

תאונת עבודה היא תאונה, שיש לה קשר ישיר אל העבודה. כלומר, היא יכולה לקרות במסגרת התפקיד, במהלך שעות העבודה, במקום העבודה, במהלך פעילות במסגרת העבודה, בדרך אל העבודה או בדרך חזרה ממנה. אם כך, כל עוד ניתן להוכיח קשר אל העבודה עצמה, התאונה נחשבת בעיני החוק כתאונת עבודה.

הכנסות והוצאות

תאונות עבודה כרוכות לא רק בתאונה עצמה, אלא יש להן השלכות רבות משמעות גם בכל הנוגע להכנסות וההוצאות של הנפגע ומשפחתו. הנפגע, בשל פציעתו מפסיד ימי עבודה ולכן איננו משתכר כבעבר ולעתים ישנן גם השלכות רפואיות ארוכות טווח, שמשמעותן היא אבדן כושר העבודה לצמיתות או למשך תקופה ארוכה במיוחד. במקביל לירידה המשמעותית בהכנסות למשק הבית, פעמים רבות נחות טיפול רפואי יקר ואף תקופת שיקום ארוכה, שמישהו צריך לשאת בעלויות שלהם. עד לקבלת הפיצויים, ה"מישהו" הזה הוא הנפגע ומשפחתו וקופת החולים, בה הוא חבר. כלומר, הנטל הכלכלי כתוצאה של תאונת עבודה הוא כבד במיוחד ולכן נדרש פיצוי הולם.

האחריות על התאונה

האחריות על תאונות עבודה היא על המעסיק. כלומר, גם אם העובד נהג בחוסר אחריות, על המעסיק לתת את הדין, למרות שהחוק איננו יבש כפי שנהוג לחשוב וחלק מהאחריות יכול ליפול גם על גורמים אחרים. חשוב לציין, שכאשר מדובר על אחריות על התאונה הכוונה היא לאחריות כספית ומתן פיצוי בגין אבדן ימי עבודה.

המשלם

רוב המעסיקים כיום מודעים היטב להתכנות של תאונות עבודה ולצורך להתגונן מפניהן ולכן הם מבטחים את עצמם במסגרת פוליסות ביטוח ייעודיות. ואז, במקרה של תאונת עבודה, הפיצוי בגין התאונה איננו יוצא מכיסו הפרטי של המעביד, אלא מחברת הביטוח שלו. בנוסף, במידה והנפגע זכאי לאחוזי נכות, גם המוסד לביטוח לאומי נכנס אל התמונה ומעניק לנפגע את הזכויות המגיעות לו בהתאם לאחוזי הנכות שקיבל.

חברות הביטוח

מלבד המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח השונות הן גופים פרטיים, שמטרתם היא לגרוף רווחים גדולים ככל האפשר ולכן האינטרס שלהן הוא להימנע מתשלום הפיצויים. למעשה, גם המוסד לביטוח לאומי איננו שש להוציא כספים אם הוא יכול להימנע מכך. התוצאה עלולה להיות הליכים משפטיים ארוכים ומייגעים עד לקבלת החלטת בית המשפט, שלא יכולה להיות ידועה מראש.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה